Course syllabus for Speech and Language Disorders in School-aged Children

Tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern

Essential data

Course code: 2LG083
Course name: Speech and Language Disorders in School-aged Children
Credits: 4.5
Form of Education: Higher education, study regulation of 2007
Main field of study: Speech and Language Pathology
Level: G2 - First cycle 2
Grading scale: Fail (U) or pass (G)
Department: Department of Clinical Science, Intervention and Technology
Decision date: 2017-10-26
Revised by: Education committee CLINTEC
Last revised: 2023-10-10
Course syllabus valid from: Spring semester 2024

Literature and other teaching aids

  • Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R., Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs, 4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN: 978-1-59857-196-7 (inb.), LIBRIS-ID: 13496609,
  • Eklöf, Erica, Alternativa lärverktyg: digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling, Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 119 sidor ISBN: 978-91-27-44679-3, LIBRIS-ID: 19782644,
  • Dyslexi hos barn och ungdomar: tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt, Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2014 - 332 s. ISBN: 978-91-85413-66-9, LIBRIS-ID: 16938160, Online,
  • Kliniska riktlinjer för logopedisk utredning av läs- och skrivsvårigheter, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2017 http://Stockholm: Svenska logopedförbundet,
  • Paul, Rhea; Norbury, Courtenay; Gosse, Carolyn, Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating, Fifth edition. : 2018 - xx, 812 pages ISBN: 9780323442343, LIBRIS-ID: 22421406,
  • Hallin, Anna Eva, Förstå och arbeta med språkstörning, Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & kultur, [2019] - 79 sidor ISBN: 9789127455184, LIBRIS-ID: 1bcs91xgzr42x4h3,
  • Eriksson, Ida; Halvarsson, Helena, Arbeta med språkstörning i förskola och skola, Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015 - 34 s. ISBN: 9789128007269, LIBRIS-ID: 19277332, Fulltext,
  • Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W., Language and reading disabilities, 3rd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson, c2014. - 1 online resource (i, 321 p.) ISBN: 9781292035192-, LIBRIS-ID: 15124366,
  • Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s. ISBN: 978-91-7307-107-9, LIBRIS-ID: 10440255,
  • Ukrainetz, Teresa A., School-age language intervention: evidence-based practices, Austin, Texas : PRO-ED, Inc., 2015 - xiv, 675 pages ISBN: 9781416405955, LIBRIS-ID: 18572538,
  • Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad?, Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s. ISBN: 978-91-7559-255-8, LIBRIS-ID: 20107426, http://www.skolverket.se/publikationer?id=3694,
  • Nippold, Marilyn A., Later language development: school-age children, adolescents, and young adults, Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN: 9781416410133, LIBRIS-ID: 19756405,
  • Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2016, 3., kompletterade uppl. : Stockholm : Skolverket, 2016 - 284 s. ISBN: 978-91-38-32691-6, LIBRIS-ID: 19509185,
  • Wallach, Geraldine P., Language intervention for school-age students: setting goals for academic success, St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier, c2008 - xvi, 378 s. ISBN: 978-0-323-04033-4 (pbk.), LIBRIS-ID: 11566848,
  • Svanelid, Göran, De fem förmågorna i teori och praktik: boken om The Big 5, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 136 s. ISBN: 978-91-44-09998-9, LIBRIS-ID: 17044978,
  • Elliott, Julian; Grigorenko, Elena L., The dyslexia debate, New York, NY : Cambridge University Press, 2014 - 271 p. ISBN: 978-0-521-11986-3, LIBRIS-ID: 16373686,
  • Hammarberg, Lena, Att planera för barn och elever med funktionsnedsättning: en sammanställning av forskning, utvärdering och inspektion 1994-2014, [Stockholm] : Skolverket, [2015] - 184 sidor ISBN: 978-91-7559-195-7, LIBRIS-ID: 18471040, Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats,
  • Språkutveckling och språkstörning hos barn: Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter, Salameh, Eva-Kristina; Nettelbladt, Ulrika, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor ISBN: 9789144097121, LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b,